Kan en person som inte tror på sig själv leda Sverige?

Inte ens Håkan Juholt själv trodde att han skulle passa för partiledarjobbet.

Så här sa han är Sveriges Radios dokumentär ”Partiledaren – en dokumentär om Juholts väg till makten” som sändes den 3 maj 2011.


”Oj! De är inte kloka. Jag är alldeles för yvig, ostrukturerad – jag har inte en personlighet som passar för att ha ett sådant ledande uppdrag. Jag vet det, jag känner mig själv väldigt väl. Jag ser det som helt otänkbart. Jag har varken kapaciteten politiskt eller socialt att ställa mig först i Sveriges största politiska parti. Jag inser min begränsning.”


Socialdemokraterna har ett extremt omodernt synsätt på hur en politisk ledare ska väljas med en sluten nomineringsprocess utan insyn.

Vid valet av ny partiledare för socialdemokraterna 2011 hade alla tänkbara kandidater tackat nej. Kvar fanns Håkan Juholt och han tackade ja trots sina egna ”begränsningar”. 

Är denna man lämplig som Sveriges statsminister?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0